Práce na směny: Jak vylepšit spánek přes den

Datum publikování na HitPrace.cz: 11. 6. 2020
Práce na směny: Jak vylepšit spánek přes den

Po koronavirové krizi se vše vrací zpět do normálního života, včetně otevírání pracovišť. Česko patří mezi „automobilovou velmoc“, což poskytuje zaměstnání sta tisícům lidí. Nejen automobilky jsou známé tím, že se v nich pracuje v třísměnném, někdy i nepřetržitém provozu. Právě noční směna je pro mnoho lidí velmi náročná. Psychická i fyzická únava bývá zapříčiněna špatným a nedostatečným spánkem přes den. Pro lidstvo je přirozeností spát v noci a přes den být vzhůru a někdy je těžké lidský biorytmus ošálit.

Co dělat pro podporu lepšího spánku během dne?

Před spaním se vyhněte stimulantům. Pokud pracujete v noci a potřebujete spát od rána do odpoledne, zkuste se vyhnout kofeinu a energetickým nápojům po první části směny.

Vyvarujte se světla. Po vystavení světlu může být obtížnější usnout. Vezměte si sluneční brýle na cestu domů z vaší noční směny. Vyhýbejte se dlouhodobému používání obrazovek emitujících světlo před spaním. Omezte okolní světlo tak, že na okna pořídit rolety „den a noc“ nebo velmi tmavé závěsy. Noste noční masku.

Vytvořte klidné prostředí. Odstraňte rušivé zvuky vypnutím elektroniky. Požádejte ostatní ve svém domě, aby byli co nejtišší. Pořiďte si ušní ucpávky.

Zdřímněte si před noční směnou. Zdřímnutím před prací vám může pomoci vyrovnat váš spánkový dluh.

Nejezte těžká jídla. Dejte přednost při noční směně lehlým jídlům a ovoci. Cukry v ovoci vám dodají energii, ale neovlivní spánek během dne.

Rozhodněte se pro zdravý životní styl. Zahrňte do každodenní činnosti fyzickou aktivitu. Naplánujte to, až se probudíte, a ne dříve, než jdete spát. Nepožívejte nikotin ani alkohol před spaním. Vyzkoušejte jednoduché protahovací cviky, ihned po probuzení. Dvacetiminutový jógový pozdrav slunci vám rozproudí krev a protáhnete ztuhlé svaly. Především při vykonávání jednostranného pohybu vaše tělo protažení uvítá.


HitPrace.cz
Autor: Petra Hornová
Platforma pro spojení zaměstnavatelů s uchazeči o zaměstnání.