Upřímná pochvala motivuje k pracovnímu výkonu, a navíc nic nestojí
Zdá se, že dnešní manažeři často opomíjí význam upřímné a zasloužené pochvaly za produktivitu, loajalitu k firmě a celkovou spokojenost v práci u jejich podřízených. Přitom náklady na získání nového zaměstnance jsou dnes ve srovnání s udržením zaměstnance mnohonásobně vyšší. Stabilní týmy jsou mnohem více sehrané, jejich členové jsou na pracovišti spokojenější, a proto nechválit jednoduše nedává smysl. Lidsky ani ekonomicky.
Přesto se v českých firmách příliš nenosí ocenit odvedenou práci jinak než převodem peněz na účet zaměstnance. Právě na téma chválení a oceňování zaměstnanců v českých firmách se zaměřil poslední Barometr zaměstnanců společnosti Up Česká republika. Výzkum na toto téma byl proveden mezi více než 1 000 zaměstnanců v různých firmách.
Co ukazují výsledky Barometru zaměstnanců?
- Pro 72 % zaměstnanců je pochvala v práci důležitá, zatímco nulovou hodnotu má jen pro mizivá 3 % z nich
- 59 % zaměstnanců se pochvaly v práci nedočká za celý měsíc
- 25 % lidí nikdo nepochválí, jak je rok dlouhý
- Několikrát do měsíce nebo dokonce několikrát týdně je v práci chváleno 20 % lidí Pro polovinu lidí je přitom pochvala v práci stejně důležitá nebo dokonce důležitější než finanční ohodnocení.