Prestiž učitelů v pandemii vzrostla
Povolání učitele je obecně vnímáno jako prestižní, alespoň podle žebříčků výzkumníků. Zkušenosti mladých kantorů jsou ale opačné. Stále se potýkají s předsudky a chybí jim systémová podpora v dalším vzdělávání. Jak proměnil pandemický rok vnímání profese učitele a co si z něj odnesli sami pedagogové?
Průzkum nadnárodní organizace JA Europe na přelomu roku ukázal, že až 67 procent evropských učitelů pracovalo během protiepidemických opatření ve stresu a třetina se cítila být v izolaci. „Na učitele byl během pandemie vyvíjen enormní tlak. Po uzavření škol chyběly školní materiály zpracované v digitální podobě a zprvu zmizela i jakákoli interakce učitel-žák. To je pro pedagogy velmi frustrující, jelikož obvykle mají přirozenou touhu děti co nejvíc naučit, vidět jejich reakce na probíranou látku a výuku jim přizpůsobit. Jsou zvyklí na neustálý sociální kontakt, ať se svými kolegy, nebo se studenty. Když se vše najednou ztratí, přichází prázdnota, ale také nové nápady a metody, jak výuku inovovat,“ poukázal Martin Smrž, ředitel nevládní organizace JA Czech, která se věnuje vzdělávání českých dětí a rozvoji učitelů.