Jak moc mohou zaměstnavatelé mluvit do oblečení svých zaměstnanců?

Datum publikování na HitPrace.cz: 1. 12. 2019

Dovede si představit, že vejdete na Městský úřad, kde vás přivítá pracovnice v teplácích a okolo bude uklízečka mávat mopem v elegantním kostýmku? Představa je to vtipná, ovšem v reálu je velice malá pravděpodobnost, že se s takovou situací setkáte. Co se týká uklizečky, její oblečení záleží čistě na jejím výběru, pokud ji firma nepřikazuje nosit stejnokroj či uniformu, ovšem na pracovních pozicích, které prezentují váženější činnost, pracovníci dress code zpravidla dodržují. Má právo jim ho zaměstnavatel nařídit?

Zákoník práce na oblečení nemyslí

V českém zákoníku práce není o předepsaném oblečení ani zmínka, pouze o ochranným prvcích, včetně ochranného oblečení. Zákon nařizuje zaměstnavatelům, aby poskytli zaměstnancům specifické ochranné oblečení, které zvyšuje bezpečnost práce a při jeho opotřebení je zaměstnavatel povinen zajistit výměnu. 

Zaměstnanec je povinen dodržovat interní předpisy

Pokud zaměstnavatel chce a vyžaduje, aby jeho zaměstnanci nosili předepsané oblečení, musí to přesně stanoveno v interních předpisech. Souhlas s dodržováním interních předpisů zaměstnanec podepisuje již při svém nástupu, souběžně s pracovní smlouvou a to včetně uniforem, které některé pracovní pozice vyžadují – nemocnice, policie apod. Občas se povinné oblečení uvádí do samotné pracovní smlouvy.

Interní předpisy mohou mít různá znění, záleží na povaze společnosti. Některé společnosti vyžadují nošení barev, které jsou v souladu s politikou firmy, jiné jen zakazují v létě mužům nosit kraťasy a ženám tílka na úzká ramínka či hluboké výstřihy.

Výpověď za nevhodné oblečení 

Pokud nebude zaměstnanec nosit předepsané oblečení, může to být pro zaměstnavatele důvodem k výpovědi, kterou má právo zaměstnavatel dát okamžitě a bez varování. Přesným důvodem k výpovědi je nesplnění požadavků na řádný výkon práce, a proto můžete dostat výpověď podle písmene f paragrafu 52 zákoníku práce. 

Většina zaměstnavatelů však své podřízené nejprve upozorní na nevhodné oblečení. Není pravidlem, že dostane zaměstnanec výpověď, pokud přijde v nepředepsaném oblečení pouze jednou a omluví se.


Zdroj: HitPrace.cz
Platforma pro spojení zaměstnavatelů s uchazeči o zaměstnání.


Poslední vybrané články na HitPrace.cz

Díky práci na dálku si mohou software developeři vydělat výrazně více
9. 12. 2019

„Remote work“, neboli práce na dálku, je nastupujícím trendem, který se nevyhnul ani Česku. Díky němu si mohou odborníci v oblasti IT vydělat až 3krát více. Potřebují k tomu především časovou flexibilitu, plynulou angličtinu a... Přečíst více

Nestíháte přípravy na Vánoce? Máme pro vás řešení
9. 12. 2019

S tím, jak se kalendář překlopil z upršeného listopadu do adventního měsíce prosince, nastává nám všem hektické období. Místo toho, aby v dnešní době byl advent časem ke zklidnění a setkávání se s přáteli, honíme se od... Přečíst více

Dvě pětiny učňů pracují po škole mimo svůj obor. Rozšířená realita pomáhá řešit nedostatek pracovníků
5. 12. 2019

Průmyslové firmy v Česku našly nový způsob, jak zmírnit dlouhodobý nedostatek zaměstnanců v době, kdy dvě pětiny učňů pracují po škole mimo svůj obor a je stále složitější udržet přirozenou generační výměnu v... Přečíst více

Lidé investují našetřené zaměstnanecké benefity do Ježíška
4. 12. 2019

Podobně jako se do konce roku musí dočerpat dovolená, svoji platnost mají i zaměstnanecké benefity. Výhodou je, že se dají skvěle využít pro pořízení vánočních dárků nebo zmírnění předvánočního stresu. Podle údajů Sodexo... Přečíst více

Také děláte nejčastější chybu při přípravě firemní akce?
3. 12. 2019

Je jedna chyba, které se dopouští mnoho organizátorů firemních akcí. Chyba, která obvykle stojí dost peněz a kterou zároveň přichází i o část účastníků. Tím se i sníží efekt celé akce, jejíž příprava vás stála nemalé... Přečíst více