Jak moc mohou zaměstnavatelé mluvit do oblečení svých zaměstnanců?

Datum publikování na HitPrace.cz: 1. 12. 2019

Dovede si představit, že vejdete na Městský úřad, kde vás přivítá pracovnice v teplácích a okolo bude uklízečka mávat mopem v elegantním kostýmku? Představa je to vtipná, ovšem v reálu je velice malá pravděpodobnost, že se s takovou situací setkáte. Co se týká uklizečky, její oblečení záleží čistě na jejím výběru, pokud ji firma nepřikazuje nosit stejnokroj či uniformu, ovšem na pracovních pozicích, které prezentují váženější činnost, pracovníci dress code zpravidla dodržují. Má právo jim ho zaměstnavatel nařídit?

Zákoník práce na oblečení nemyslí

V českém zákoníku práce není o předepsaném oblečení ani zmínka, pouze o ochranným prvcích, včetně ochranného oblečení. Zákon nařizuje zaměstnavatelům, aby poskytli zaměstnancům specifické ochranné oblečení, které zvyšuje bezpečnost práce a při jeho opotřebení je zaměstnavatel povinen zajistit výměnu. 

Zaměstnanec je povinen dodržovat interní předpisy

Pokud zaměstnavatel chce a vyžaduje, aby jeho zaměstnanci nosili předepsané oblečení, musí to přesně stanoveno v interních předpisech. Souhlas s dodržováním interních předpisů zaměstnanec podepisuje již při svém nástupu, souběžně s pracovní smlouvou a to včetně uniforem, které některé pracovní pozice vyžadují – nemocnice, policie apod. Občas se povinné oblečení uvádí do samotné pracovní smlouvy.

Interní předpisy mohou mít různá znění, záleží na povaze společnosti. Některé společnosti vyžadují nošení barev, které jsou v souladu s politikou firmy, jiné jen zakazují v létě mužům nosit kraťasy a ženám tílka na úzká ramínka či hluboké výstřihy.

Výpověď za nevhodné oblečení 

Pokud nebude zaměstnanec nosit předepsané oblečení, může to být pro zaměstnavatele důvodem k výpovědi, kterou má právo zaměstnavatel dát okamžitě a bez varování. Přesným důvodem k výpovědi je nesplnění požadavků na řádný výkon práce, a proto můžete dostat výpověď podle písmene f paragrafu 52 zákoníku práce. 

Většina zaměstnavatelů však své podřízené nejprve upozorní na nevhodné oblečení. Není pravidlem, že dostane zaměstnanec výpověď, pokud přijde v nepředepsaném oblečení pouze jednou a omluví se.


Zdroj: HitPrace.cz
Platforma pro spojení zaměstnavatelů s uchazeči o zaměstnání.


Poslední vybrané články na HitPrace.cz

V čem mi může pomoci úsměv?
31. 3. 2020

O tom, jakou moc má první dojem, už bylo sepsáno nemálo článků. Thorndikův pojem “haló efekt” se stal známým i mimo odbornou veřejnost. Jakou roli však ve vnímání druhých osob hraje úsměv? Přece se neříká nadarmo “kde je... Přečíst více

Homeoffice může být pro mnoho firem časovanou bezpečnostní bombou
30. 3. 2020

České firmy jsou dnes silně konfrontovány se situací, na níž neměly čas se připravit. Homeoffice se rozšířil i do firem a na zaměstnance, kteří s tím dosud neměli moc zkušeností. Statisíce pracovníků v nastalé výjimečné... Přečíst více

Devět tváří stresu aneb jak si nedělat z práce z domova zbytečné peklo
27. 3. 2020

Znáte syndrom zubařského křesla? Je to, když jdete k zubaři, ležíte na křesle možná už s otevřenou pusou, slyšíte pana doktora někde v pozadí a víte, že za chvíli to přijde a že vás to bude bolet. Jediné, co nevíte, je jak... Přečíst více

Home office prověří kvalitu jednotlivých zaměstnanců. Nutná je disciplína a dodržování jasných pravidel
25. 3. 2020

Práce z domova se týká především kancelářských pracovníků, jejichž profese je založena hlavně na práci s počítačem a kde telefon či internet jsou jejich základní pracovní pomůckou. „Takzvaný home office je především... Přečíst více

O agenturní zaměstnance legálních agentur bude postaráno i v době pandemie COVID-19
25. 3. 2020

Asociace poskytovatelů personálních služeb (APPS), která sdružuje legální agentury práce s celkovým podílem 40 % trhu a v roce 2019 zaměstnávala 94 000 agenturních zaměstnanců, upozornila na rizika související s potenciálním... Přečíst více