Jak moc mohou zaměstnavatelé mluvit do oblečení svých zaměstnanců?

Datum publikování na HitPrace.cz: 1. 12. 2019

Dovede si představit, že vejdete na Městský úřad, kde vás přivítá pracovnice v teplácích a okolo bude uklízečka mávat mopem v elegantním kostýmku? Představa je to vtipná, ovšem v reálu je velice malá pravděpodobnost, že se s takovou situací setkáte. Co se týká uklizečky, její oblečení záleží čistě na jejím výběru, pokud ji firma nepřikazuje nosit stejnokroj či uniformu, ovšem na pracovních pozicích, které prezentují váženější činnost, pracovníci dress code zpravidla dodržují. Má právo jim ho zaměstnavatel nařídit?

Zákoník práce na oblečení nemyslí

V českém zákoníku práce není o předepsaném oblečení ani zmínka, pouze o ochranným prvcích, včetně ochranného oblečení. Zákon nařizuje zaměstnavatelům, aby poskytli zaměstnancům specifické ochranné oblečení, které zvyšuje bezpečnost práce a při jeho opotřebení je zaměstnavatel povinen zajistit výměnu. 

Zaměstnanec je povinen dodržovat interní předpisy

Pokud zaměstnavatel chce a vyžaduje, aby jeho zaměstnanci nosili předepsané oblečení, musí to přesně stanoveno v interních předpisech. Souhlas s dodržováním interních předpisů zaměstnanec podepisuje již při svém nástupu, souběžně s pracovní smlouvou a to včetně uniforem, které některé pracovní pozice vyžadují – nemocnice, policie apod. Občas se povinné oblečení uvádí do samotné pracovní smlouvy.

Interní předpisy mohou mít různá znění, záleží na povaze společnosti. Některé společnosti vyžadují nošení barev, které jsou v souladu s politikou firmy, jiné jen zakazují v létě mužům nosit kraťasy a ženám tílka na úzká ramínka či hluboké výstřihy.

Výpověď za nevhodné oblečení 

Pokud nebude zaměstnanec nosit předepsané oblečení, může to být pro zaměstnavatele důvodem k výpovědi, kterou má právo zaměstnavatel dát okamžitě a bez varování. Přesným důvodem k výpovědi je nesplnění požadavků na řádný výkon práce, a proto můžete dostat výpověď podle písmene f paragrafu 52 zákoníku práce. 

Většina zaměstnavatelů však své podřízené nejprve upozorní na nevhodné oblečení. Není pravidlem, že dostane zaměstnanec výpověď, pokud přijde v nepředepsaném oblečení pouze jednou a omluví se.


Zdroj: HitPrace.cz
Platforma pro spojení zaměstnavatelů s uchazeči o zaměstnání.


Poslední vybrané články na HitPrace.cz

Když je práce zároveň i koníčkem. HECHT nabízí nové pracovní příležitosti
23. 1. 2020

Společnost HECHT stále roste a zaměstnává lidi i v menších regionech s vyšší nezaměstnaností. Šanci kariérního uplatnění nabízí kromě standardních pozic v managementu také nadšeným kutilům i zahrádkářům, pro něž se... Přečíst více

Interim manažer není jen zástupce, ale i nositel cenného know-how
22. 1. 2020

Firmy v západní Evropě používají „interimy“ běžně. Znamenají pro ně okamžitou pomoc, převážně v časové tísni. Interim manažeři mohou působit ve financích, lidských zdrojích, právním oddělení, na pozici generálního... Přečíst více

Jak se připravit na bilanční pohovor s nadřízeným
20. 1. 2020

Začátek roku je přesně tou dobou, kdy často probíhají výroční pohovory zaměstnanců s nadřízenými. Jak se na ně připravit, aby byly konstruktivní a přínosné pro obě strany a zároveň se nestaly obávanou stresovou... Přečíst více

Pojišťovny se letos musí soustředit na digitální transformaci a nové talenty, aby držely krok s rychlými technologickými změnami ve světě
20. 1. 2020

Klesající úrokové sazby, nová očekávání klientů a demografické změny jsou hlavní faktory určující budoucí vývoj v pojišťovnictví. Klíčové pro pojišťovny je najít optimální rovnováhu mezi nákladovou a provozní... Přečíst více

Technologické trendy roku 2020 podle Cisco aneb co přinesou technologie
17. 1. 2020

Technologie mění svět a tato změna je rok od roku rychlejší. Jaké trendy vzniknou díky technologiím v roce 2020? Cisco vidí zejména pět oblastí, které doznají změny.Nutnost budovat internet pro budoucnostVstupujeme do třetí dekády... Přečíst více