Malé nebo velké firmy: co preferujete?
Častým dilematem lidí hledajících práci v komerční sféře je vybrat si, zda se orientovat spíše na malé firmy či na větší podniky a korporace. Velikost podniku se zpravidla určuje podle počtu jeho zaměstnanců, který nepřesahuje číslo 50, případně podle výše ročního obratu. Pro samotné zaměstnance je však důležitější pohled organizační a procesní, který může v závislosti na velikosti firmy výrazně lišit.
Malá firma je typická blízkými osobními vztahy mezi zaměstnanci. Komunikace mezi nimi je bezprostřední a zčásti je potřeba se spoléhat na intuici. Oproti tomu velké firmy mívají pro komunikaci rozsáhlé systémy, přes které zaměstnanci řeší pracovní agendu, a jednotlivci se navzájem znají spíše jen v rámci jednotlivých oddělení. Pracovní komunikace je tedy jistým způsobem odosobněná, a to za účelem zamezení chaosu, který by při neorganizovaném předávání informací mohl vzniknout.
Blízké vztahy zaměstnanců jako benefit malých firem
„Výhodou malých firem je užší vztah se zaměstnanci, což není ve velkých firmách prakticky možné a není tedy třeba tak důsledně dbát na občasné tmelení teamu např. pravidelnými teambuildingy, jelikož je kolektiv v každodenním kontaktu,“ potvrzuje jednatel společnosti Kyosun s.r.o., která patří mezi přední dodavatele bio Matcha Tea do Evropy. Podobný názor má také Přemysl Lukeš, výkonný ředitel společnosti Der Kurier, specializující se na dopravu do Německa: „V malých firmách k sobě mají lidé blíž a jsou spolu zvyklí více komunikovat, někteří zaměstnanci to u malých firem více očekávají. Ve velkých firmách cítím určité odosobnění, a proto například platově nebo benefity mohou větší firmy nabízet více, aby lidi více nalákaly. Menší firmy to naopak mají šanci dohnat osobnějším přístupem a komunikováním smyslu práce.“
