Jak reagovat na zvonící služební telefon po pracovní době?

Datum publikování na HitPrace.cz: 2. 4. 2019

Pryč jsou dávno doby, kdy měli mobilní telefon u ucha pouze úspěšní podnikatelé nebo vysoce postavení manažeři. Služební mobilní telefon nebo notebook dnes patří mezi běžné benefity nabízené zaměstnavateli, kteří lákají nové zaměstnance. Jenže někteří zaměstnavatelé tak nějak automaticky předpokládají, že s přijetím služebního telefonu budete neustále k dispozici. Mají na to vůbec nárok? A pokud na tyto podmínky přistoupíte, jak máte mít služební hovory nebo vyřizování služebních emailů po pracovní době hrazené? Mnoho zaměstnanců se mylně domnívá, že je to součástí jejich hlavní pracovní náplně.

Služební telefon doma mít nemusíte

Pokud se rozhodnete ve svém volnu věnovat se pouze rodině, svým zálibám nebo jen relaxovat, po skončení pracovní doby služební telefon vypněte a nechte ho na pracovišti. Neexistuje žádný způsob, kdy vám nadřízený může nařídit být na telefonu i ve svém volnu. Může vám to pouze doporučit nebo vás požádat. Když se přesto rozhodnete si domů telefon nebrat, neměl by vám hrozit žádný postih. 

Jak je to s přesčasy?

Podle českého zákoníku práce má zaměstnavatel právo přesčasy nařídit, ale i v tomto případě se musí řídit zákonnými limity. Maximálně osm hodin týdně a 150 hodin ročně. Když vám zaměstnavatel nařídí být v určitý čas k dispozici na služebním telefonu, prakticky se jedná o nařízený přesčas a také by tak měl být zaměstnanec finančně hodnocen. 

Vše je o vzájemné dohodě

Pokud se přece jen rozhodnete být zaměstnavateli k dispozici i o svém volnu nebo dokonce během čerpání řádné dovolené, pamatujte zejména na svůj odpočinek. Vyhraďte si na práci určitou část dne, nejlépe hned ráno. Po snídani vyřiďte služební hovory i pracovní emaily. Pokud máte rodinu, jistě to ocení. Zbytek času věnujte jim, novým zážitkům, aktivnímu i pasivnímu odpočinku nebo si jen tak zalenošte. 



HitPrace.cz
Platforma pro spojení zaměstnavatelů s uchazeči o zaměstnání.

Autor článku: Petra Hornová