Jak reagovat na zvonící služební telefon po pracovní době?

Datum publikování na HitPrace.cz: 2. 4. 2019

Pryč jsou dávno doby, kdy měli mobilní telefon u ucha pouze úspěšní podnikatelé nebo vysoce postavení manažeři. Služební mobilní telefon nebo notebook dnes patří mezi běžné benefity nabízené zaměstnavateli, kteří lákají nové zaměstnance. Jenže někteří zaměstnavatelé tak nějak automaticky předpokládají, že s přijetím služebního telefonu budete neustále k dispozici. Mají na to vůbec nárok? A pokud na tyto podmínky přistoupíte, jak máte mít služební hovory nebo vyřizování služebních emailů po pracovní době hrazené? Mnoho zaměstnanců se mylně domnívá, že je to součástí jejich hlavní pracovní náplně.

Služební telefon doma mít nemusíte

Pokud se rozhodnete ve svém volnu věnovat se pouze rodině, svým zálibám nebo jen relaxovat, po skončení pracovní doby služební telefon vypněte a nechte ho na pracovišti. Neexistuje žádný způsob, kdy vám nadřízený může nařídit být na telefonu i ve svém volnu. Může vám to pouze doporučit nebo vás požádat. Když se přesto rozhodnete si domů telefon nebrat, neměl by vám hrozit žádný postih. 

Jak je to s přesčasy?

Podle českého zákoníku práce má zaměstnavatel právo přesčasy nařídit, ale i v tomto případě se musí řídit zákonnými limity. Maximálně osm hodin týdně a 150 hodin ročně. Když vám zaměstnavatel nařídí být v určitý čas k dispozici na služebním telefonu, prakticky se jedná o nařízený přesčas a také by tak měl být zaměstnanec finančně hodnocen. 

Vše je o vzájemné dohodě

Pokud se přece jen rozhodnete být zaměstnavateli k dispozici i o svém volnu nebo dokonce během čerpání řádné dovolené, pamatujte zejména na svůj odpočinek. Vyhraďte si na práci určitou část dne, nejlépe hned ráno. Po snídani vyřiďte služební hovory i pracovní emaily. Pokud máte rodinu, jistě to ocení. Zbytek času věnujte jim, novým zážitkům, aktivnímu i pasivnímu odpočinku nebo si jen tak zalenošte. 



Zdroj: HitPrace.cz
Platforma pro spojení zaměstnavatelů s uchazeči o zaměstnání.


Poslední vybrané články na HitPrace.cz

Člověk a stroj: DB Schenker zkoumá nové koncepty automatizace a vzájemné spolupráce
10. 12. 2019

V DB Schenker jde rozvoj lidských zdrojů ruku v ruce s rozvojem logistického odvětví. Není se tedy co divit, že se pozornost zaměřuje i na inovace a digitalizaci v personalistice. Aby společnost mohla reagovat na současné trendy a... Přečíst více

Díky práci na dálku si mohou software developeři vydělat výrazně více
9. 12. 2019

„Remote work“, neboli práce na dálku, je nastupujícím trendem, který se nevyhnul ani Česku. Díky němu si mohou odborníci v oblasti IT vydělat až 3krát více. Potřebují k tomu především časovou flexibilitu, plynulou angličtinu a... Přečíst více

Nestíháte přípravy na Vánoce? Máme pro vás řešení
9. 12. 2019

S tím, jak se kalendář překlopil z upršeného listopadu do adventního měsíce prosince, nastává nám všem hektické období. Místo toho, aby v dnešní době byl advent časem ke zklidnění a setkávání se s přáteli, honíme se od... Přečíst více

Dvě pětiny učňů pracují po škole mimo svůj obor. Rozšířená realita pomáhá řešit nedostatek pracovníků
5. 12. 2019

Průmyslové firmy v Česku našly nový způsob, jak zmírnit dlouhodobý nedostatek zaměstnanců v době, kdy dvě pětiny učňů pracují po škole mimo svůj obor a je stále složitější udržet přirozenou generační výměnu v... Přečíst více

Lidé investují našetřené zaměstnanecké benefity do Ježíška
4. 12. 2019

Podobně jako se do konce roku musí dočerpat dovolená, svoji platnost mají i zaměstnanecké benefity. Výhodou je, že se dají skvěle využít pro pořízení vánočních dárků nebo zmírnění předvánočního stresu. Podle údajů Sodexo... Přečíst více