Jak redukovat stres v práci

Datum publikování na HitPrace.cz: 6. 1. 2019

Jedním z největších nepřátel produktivity v práci je stres. Pokud jej chceme zvládnout, či se mu vyvarovat, je potřeba si uvědomit několik věcí. 

Příčiny stresu v práci

Příčin stresu v práci může být hned několik. Některé jsou osobní, jiné se týkají přímo práce. Zaměříme se nyní na ty pracovní příčiny. Mezi nejčastější z nich patří velké množství práce, termíny, které je potřeba dodržovat, přehnané požadavky náročných klientů, špatné vztahy na pracovišti, nepříjemné nebo nevhodné pracovní podmínky, náročná pravidla na pracovišti nebo dlouhé cesty do práce a z práce.

Lze stresu předcházet?

Ne vždy se vyhneme všem faktorům, které stres zapříčiňují. Některé faktory lze ovlivnit, další nikoli. Co však můžeme udělat pro to, aby se v zaměstnání objevovalo co nejméně stresových situací?

Nejdůležitější je asi plánování a stanovení priorit. Ideální je, pokud si můžete pracovní den naplánovat. Vytvářejte si seznam úkolů pro každý den. Na první místo vždy postavte nejdůležitější činnosti, které je potřeba v daný den vykonat. Nezapomínejte do svého seznamu zařadit i krátké relaxační momenty, které nikterak s prací nesouvisí. Náš mozek totiž není stavěný na dlouhé pracovní vytížení a potřebuje chvilku vypnout. Pokud to jde, zajděte si na chvíli na čerstvý vzduch a na nic nemyslete. Většina z nás má mylnou představu o tom, že udělá více práce, pokud bude pracovat bez odpočinku. Opak je pravdou. Jestliže tělu nedopřejete odpočinek, brzy začne stávkovat a vám se práce přestane dařit.

Velký vliv na míru stresu má i pracovní prostředí, zkuste si jej uspořádat tak, abyste se cítili dobře a pohodlně. Zkuste popřemýšlet o způsobech, jakými se snažíte zvládat časový nátlak, zda by něco nešlo dělat jinak. Pokud vás stresují pravidla, zkuste se s nimi vyrovnat nebo je obrátit ve svůj vlastní prospěch. Během dne zařaďte do jídelníčku potraviny, které mají nízký obsah cukru a vyšší obsah bílkovin.



Zdroj: HitPrace.cz
Platforma pro spojení zaměstnavatelů s uchazeči o zaměstnání.


Poslední vybrané články na HitPrace.cz

V Česku stoupl počet neschopenek kvůli pracovním úrazům a nemocem.
15. 8. 2019

V Česku loni stoupl počet neschopenek kvůli nemocem a pracovním úrazům. Denně chybělo v práci 211 391 tisíc lidí, což je o 12,3 tisíc více než v roce 2017. Největší absence kvůli úrazům v přepočtu na 100 tisíc pojištěnců... Přečíst více

Časové mezery v životopise: jak je vysvětlit?
15. 8. 2019

Důvodů pro kariérní pauzu může být mnoho. Chcete se věnovat rodině, studiu, cestování anebo si práci právě hledáte. Nebo třeba procházíte nechtěnou pracovní přestávkou z důvodu propouštění. Časové mezery v životopisech se... Přečíst více

Tipy, jak si zpříjemnit práci a předejít stresu
13. 8. 2019

Chodíte z práce psychicky vyčerpaní, frustrovaní a bez nálady? Vaše zaměstnání vás nenaplňuje a chodíte do něj s nechutí? Jednou z možností, jak tuto situaci řešit je změna zaměstnání, ovšem není jediným. Někdy... Přečíst více

Klíč k motivaci – zhmotnit nehmatatelné
13. 8. 2019

Úspěšnost a prosperita každé organizace závisí na dvou aspektech vedení – procesním a lidském. Procesní část je o vytváření strategie a implementaci procesů, systémů a struktury tak, aby bylo strategie dosaženo. Lidská je o... Přečíst více

Přerůstá nám systém certifikací ISO přes hlavu?
11. 8. 2019

Normy ISO jako systémy managementu jakosti patří k nejznámějším standardům kvality v Evropě. „Systém ISO je systémem řízení firem k vytváření kvalitních produktů. Nejde o zvláštní dokumentační balík, který firma vytahuje... Přečíst více