Jak redukovat stres v práci

Datum publikování na HitPrace.cz: 6. 1. 2019

Jedním z největších nepřátel produktivity v práci je stres. Pokud jej chceme zvládnout, či se mu vyvarovat, je potřeba si uvědomit několik věcí. 

Příčiny stresu v práci

Příčin stresu v práci může být hned několik. Některé jsou osobní, jiné se týkají přímo práce. Zaměříme se nyní na ty pracovní příčiny. Mezi nejčastější z nich patří velké množství práce, termíny, které je potřeba dodržovat, přehnané požadavky náročných klientů, špatné vztahy na pracovišti, nepříjemné nebo nevhodné pracovní podmínky, náročná pravidla na pracovišti nebo dlouhé cesty do práce a z práce.

Lze stresu předcházet?

Ne vždy se vyhneme všem faktorům, které stres zapříčiňují. Některé faktory lze ovlivnit, další nikoli. Co však můžeme udělat pro to, aby se v zaměstnání objevovalo co nejméně stresových situací?

Nejdůležitější je asi plánování a stanovení priorit. Ideální je, pokud si můžete pracovní den naplánovat. Vytvářejte si seznam úkolů pro každý den. Na první místo vždy postavte nejdůležitější činnosti, které je potřeba v daný den vykonat. Nezapomínejte do svého seznamu zařadit i krátké relaxační momenty, které nikterak s prací nesouvisí. Náš mozek totiž není stavěný na dlouhé pracovní vytížení a potřebuje chvilku vypnout. Pokud to jde, zajděte si na chvíli na čerstvý vzduch a na nic nemyslete. Většina z nás má mylnou představu o tom, že udělá více práce, pokud bude pracovat bez odpočinku. Opak je pravdou. Jestliže tělu nedopřejete odpočinek, brzy začne stávkovat a vám se práce přestane dařit.

Velký vliv na míru stresu má i pracovní prostředí, zkuste si jej uspořádat tak, abyste se cítili dobře a pohodlně. Zkuste popřemýšlet o způsobech, jakými se snažíte zvládat časový nátlak, zda by něco nešlo dělat jinak. Pokud vás stresují pravidla, zkuste se s nimi vyrovnat nebo je obrátit ve svůj vlastní prospěch. Během dne zařaďte do jídelníčku potraviny, které mají nízký obsah cukru a vyšší obsah bílkovin.



Zdroj: HitPrace.cz
Platforma pro spojení zaměstnavatelů s uchazeči o zaměstnání.


Poslední vybrané články na HitPrace.cz

Testujeme: Motivační mapy odhalí vaše silné a slabé motivátory
27. 1. 2020

Zatímco osobnostní testy nám říkají, jak se v určité situaci (např. na pracovišti) chováme, a hodnotí neměnné faktory naší povahy, motivační testy hovoří spíše o tom, proč tak jednáme v závislosti na aktuálních... Přečíst více

Kdy může zaměstnavatel nařídit přesčas?
24. 1. 2020

Zaměstnanců je nedostatek snad ve všech pracovních odvětvích a firmy se tuto situaci snaží řešit různými způsoby. Najímání brigádníků, proplácení dovolené, kterou zaměstnanci tráví v práci a samozřejmě přesčasy. Kdy má... Přečíst více

Když je práce zároveň i koníčkem. HECHT nabízí nové pracovní příležitosti
23. 1. 2020

Společnost HECHT stále roste a zaměstnává lidi i v menších regionech s vyšší nezaměstnaností. Šanci kariérního uplatnění nabízí kromě standardních pozic v managementu také nadšeným kutilům i zahrádkářům, pro něž se... Přečíst více

Interim manažer není jen zástupce, ale i nositel cenného know-how
22. 1. 2020

Firmy v západní Evropě používají „interimy“ běžně. Znamenají pro ně okamžitou pomoc, převážně v časové tísni. Interim manažeři mohou působit ve financích, lidských zdrojích, právním oddělení, na pozici generálního... Přečíst více

Jak se připravit na bilanční pohovor s nadřízeným
20. 1. 2020

Začátek roku je přesně tou dobou, kdy často probíhají výroční pohovory zaměstnanců s nadřízenými. Jak se na ně připravit, aby byly konstruktivní a přínosné pro obě strany a zároveň se nestaly obávanou stresovou... Přečíst více