Zima už je skoro tady. Jakou teplotu máte na pracovišti?

Datum publikování na HitPrace.cz: 6. 12. 2018

Co dělat, pokud je vám v práci zima? 

Zaměstnavatel je povinen pro své zaměstnance vytvářet pracovní prostředí bezpečné a zdraví neohrožující. Do této oblasti patří i příznivá teplota na pracovišti. Ten kdo pracuje delší dobu v chladném prostředí, musí myslet na to, že je ho tělo musí vydat dostatek energie, aby se zahřálo a již mu nezbývá žádná pro boj s viry a bakteriemi. Pokud je člověku dlouhodobě chladno, častěji se potýká s virózami i nachlazením.

Jaká teplota má být v zaměstnání?

Některé firmy šetří, kde to jen jde. A jednou z možností je i topení na pracovišti. Posouzení ideální teploty závisí na třídě, do níž je konkrétní druh práce zařazen. Podle nařízení vlády je to 8 skupin a kritériem pro zařazení do každé konkrétní skupiny je především pohybová aktivita spojená s výkonem práce. Teplotní hodnoty jsou však také závislé na dalších okolnostech – zda je pracoviště klimatizované nebo přirozeně větrané nebo jaký oděv musí zaměstnanec, při výkonu své práce, mít.

V případě nenáročné kancelářské práce jsou limity stanoveny v rozmezí 20-27oC. Se zvyšující se náročností vykonávané práce se limity snižují.

V případě, že dochází k výkonu práce ve venkovním prostředí, stanovuje nařízení vlády, jakou kompenzaci musí zaměstnavatel zaměstnancům poskytnout. Jedná se především o speciální oděv, který má tepelně izolační vlastnosti, rukavice, teplé nápoje zdarma nebo přestávky na zahřátí.

Na koho se obrátit?

Pokud není zaměstnanec s teplotou na pracovišti spokojen, může podat stížnost. V případě, že se jedná o společnost s více než 25 zaměstnanci, lze se obrátit na firemního bezpečnostního technika. Jestliže fungují odbory, tak lze stížnost předat i jim. Další možností je krajská hygienická stanice či oblastní inspektorát práce.



HitPrace.cz
Autor: Petra Hornová
Platforma pro spojení zaměstnavatelů s uchazeči o zaměstnání.