Chaos ve firmách. Často pracovníci ani nevědí, co po nich šéfové žádají
Chaos, nebo řád? Harmonie, nebo konflikt? Dění uvnitř firmy připomíná složitý mechanismus, ve kterém se paralelně odehrává veliké množství procesů a interakcí.
Chaos, nebo řád? Harmonie, nebo konflikt? Dění uvnitř firmy připomíná složitý mechanismus, ve kterém se paralelně odehrává veliké množství procesů a interakcí, které jsou ovlivňovány nejen zaměřením podniku, ale i firemní kulturou, prostředím, ale i manažerskými postupy. Co všechno tento mechanismus ovlivňuje, kde nejčastěji dochází ke střetům a jak vlivná i zneužitelná je šéfovská „moc“ objasňuje Simona Myslikovjanová, auditorka, externí trenér&supervisor a spolupracující lektorka vzdělávací společnosti 1. VOX.
Jak se rozpozná, že ve firmě panuje dobrá, „kvalitní“ a tvůrčí atmosféra? Jaké jsou toho viditelné či hmatatelné aspekty?
Podniková kultura je jev velmi složitý, obtížně definovatelný a postižitelný, významně však ovlivňující dlouhodobou úspěšnost podniku. Firemní kultura ovlivňuje chování lidí a zrcadlí jejich skryté názory o tom, co považují za správné nebo nesprávné. K vytvoření potřebujeme čas. Klima organizace bychom mohli charakterizovat, jak lidé kulturu v organizaci vidí, jak o ní smýšlejí. Lidské zdroje se stávají nejcennější složkou organizace, a proto s nimi pracujme. Pouze jejich správným vedením a péčí o ně lze dosáhnout udržitelné konkurenční výhody. Lidé jsou nositelé znalostí a znalost je nejdůležitější formou kapitálu podniku. A proto s nimi pracujme jako s živými organismy, ne jako se shlukem osob na jednom místě. Mezi viditelné atributy, co zjevně působí na pracovníky vně firmy, také však na obchodní partnery patří brand firmy jako takový – od symbolu, artefakty. Přes čistotu interiéru, aby bylo na první dojem cítit dýchatelno. Pracovníci by se zde měli mít příjemný pocit k maximálnímu výkonu. Dále dress code či požadavky na způsob oblékání po interpersonální komunikaci, vnímání, naslouchání a respekt. Co je v týmu potřeba? Koordinace - Synergie - Respekt - Naslouchání - Komunikace - Důvěra - Motivace - Cíl.
